"Loslaten!"







"Loslaten!"Het klinkt bekend in de oren en wordt ook vaak geadviseerd, maar lukt dit wel?

Een gedrag, een gevoel, zomaar loslaten, is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Al onze gedachten en gedragingen zitten voor altijd ergens vast in ons brein. Hoe we ons op dit moment gedragen is een gevolg van al onze ervaringen in het verleden. Angsten, zorgen, pijn, verdriet zijn aanwezig in je lichaam en brein en kunnen niet zomaar 'los gelaten' worden.

Het zal dus niet het advies zijn, "laat het los, het is tijd om verder te leven" of "laat het los, je mag niet zo denken" of  "je hoeft niet meer bang te zijn" maar eerder hoe om te gaan met deze angst, pijn en gedachte. We zouden dus kunnen zeggen dat we ons brein moeten herprogrammeren. We maken nieuwe verbindingen en gaan anders om met dat zelfde verdriet, angst of gedachte, zodat het leefbaar wordt en zogenaamd 'losgelaten' wordt.

Het mooie is dat dit mogelijk is! We kunnen, mits oefenen, ons brein herprogrammeren, zodat het gemakkelijker is met bepaalde pijnen, angsten en gedachten om te gaan. Dit kan op verschillende manieren, één ervan is visualisaties. Dit gebruik ik wel vaker in mijn sessies.  In onze verbeelding gaan we een situatie herbeleven, maar we voegen er een rustige ademhaling aan toe, positieve gedachten en een andere ik, die beter in zijn kracht staat en die op een goeie manier omgaat met de situatie. Het leuke is dat je brein niet het verschil kent tussen verbeelding en werkelijkheid, zodat je dus ook in werkelijkheid met de situatie beter omgaat.
Uit ervaring kan ik zeggen dat dit altijd een positief effect heeft, mits voldoende motivatie en medewerking van de cliënt. Angsten, pijn en een negatief zelfbeeld kunnen op deze manier gemilderd worden.
Zo kunnen ook bepaalde overtuigingen , zoals "ik ben niet goed genoeg", "ik kan dit niet", "mijn huis moet altijd clean zijn" of "ik vind geen rust" behandeld worden, om zo meer tot rust te komen en beter in je vel te zitten.



Wil je hier meer informatie over, neem eens een kijkje op mijn website:
www.eenvoudiggezond.be
Of heb je een vraag: machteld@eenvoudiggezond.be/ tel:0483 40 66 44
Bekijk zeker je spamberichten of je mijn antwoord ontvangen hebt.







Reacties

Populaire posts